Alfabet koreański

Tydzień temu napisałam post o tym jak uczę się języków, w tym koreańskiego. Tak więc postanowiłam napisać kilka postów o różnych częściach nauki tego języka. Dziś przedstawię Wam alfabet... Dosyć trudny, ale do opanowania. :)
A tutaj macie moją książkę z której korzystam.


ㅏ [a] - normalnie, jak polskie "a"
ㅑ [ya] - "ja"
ㅓ- [ŏ] - krótkie "o"
ㅕ [yŏ] - krótkie "jo"
ㅗ [o] - "o" przy lekkim zaokrągleniu warg
ㅛ [yo] - "jo" przy lekkim zaokrągleniu warg
ㅜ [u] - "u" przy lekkim zaokrągleniu warg
ㅠ [yu] - "ju" przy lekkim zaokrągleniu warg
ㅡ [ŭ] - "y"
ㅣ [i] - "i"
ㅐ [ae] - szerokie "e"
ㅒ[yae] - szerokie "je"
ㅔ [e] - "e"
ㅖ [ye]- "je"
ㅚ [oe] - "łe"
ㅟ [wi] - "łi"
ㅢ [ŭi] - "yi", "i" lub "e"
ㅘ [wa] - "ła"
ㅝ [wŏ] - krótkie "ło"
ㅙ [wae] - szerokie "łe"
ㅞ [we] - "łe"
ㄱ [k, g] - "k" na początku zdania lub pojedynczego wyrazu, "g" pomiędzy dwoma samogłoskami lub w środku zdania, na końcu nieme
ㄴ [n] - "n"
ㄷ [t, d] - "t" na początku zdania i pojedynczego wyrazu, "d"pomiędzy dwoma samogłoskami lub w środku zdania, na końcu nieme
ㄹ [l, r] - "l" na końcu wyrazu oraz w połączeniu z literą "n" lub drugim "r", "r" pomiędzy dwoma samogłoskami
ㅁ [m] - "m"
ㅂ [p, b] - "p' na początku zdania i pojedynczego wyrazu, "b" pomiędzy dwoma spółgłoskami lub w środku zdania, "m" przed spółgłoską nosową, na końcu nieme
ㅅ [s, sh] - "s" przed samogłoskami, po "i" - "si", na końcu nieme
ㅇ [ng, ø] - "ng" na końcu wyrazu, przed samogłoskami nieme
ᄌ [ch, j] - na końcu nieme, w pozostałych przypadkach coś między "dz" i "cz"
ㅊ [ch'] - na końcu nieme, w pozostałych przypadkach coś między "ć" a "cz"
ㅋ [k'] - na końcu nieme, w pozostałych przypadkach "kh"
ㅌ [t'] - na końcu nieme, w pozostałych przypadkach "th"
ㅍ[p'] - na końcu nieme, w pozostałych przypadkach "ph"
ㅎ [h] - "h", powoduje przydech spółgłoski poprzedzającej "kh", "t" lub "n", może też zanikać
ㄲ [kk] - silniej niż "k", ale nie podwójnie
ㄸ [tt] - silniej niż "t", ale nie podwójnie
ㅃ [pp] - z silnym napięciem warg, "p", ale nie podwójnie
ㅆ [ss] - silniej niż "s", ale nie podwójnie
ᄍ [tch] - silniej niż "dz", ale nie podwójnie

Nauka alfabetu zajęła mi bardzo długo, na początku odpuściłam go sobie, bo "i tak się nauczę kiedy będę uczyć się czytać". No właśnie nie do końca. Jeżeli nie nauczysz się alfabetu to nie nauczysz się niczego. Ja tak jakby ominęłam alfabet no i miałam z miesiąc w plecy, bo się uczyłam, ale nic nie zapamiętywałam, ani nic nie umiałam przeczytać. :p

Wymowa w języku koreańskim jest bardzo ważna ponieważ np.:

Słowo 빵 [ppang] znaczy chleb, a 방 [pang] znaczy pokój.
Ale to tak na marginesie. 

Jeśli mogę wtrącić wszędzie K-Pop, to kocham jak mówi J-Hope, czyli ten pan:


Ask in a Box ⬅ 1:57-2:30 (to ten rudy)
Link do poprzedniego posta ⇾ KLIK
Ash

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pojedynek: przemoc w rodzinie vs. Niebieska Karta

Got7